Radní středočeského kraje pro mobilitu Petr Borecký (STAN) chce od letošního července přinejmenším o pětinu zdražit jízdné ve veřejné dopravě, o čemž jsme psali v minulém článku.
Neratoviny oslovily některé politické strany, aby se k tomuto návrhu nejsilnější strany středočeské koalice vyjádřily.
Středočeská krajská předsedkyně Strany zelených Soňa Mikešová, jejíž strana je v krajské koalici zastoupena jednou zastupitelkou, k tomu pro Neratoviny uvedla:
“Oznámení o zdražení jízdného nebyl dobrý začátek vládnutí krajské koalice. Pokud se zvyšuje procento z rozpočtu, které směřuje na veřejnou dopravu, je jasné, že to podvazuje možnosti kraje investovat a podporovat jiné důležité oblasti, za které nese kraj odpovědnost, jako je třeba střední školství nebo kultura. Je ale dobré připomenout, že Praha od možnosti zdražit jízdné upustila a myslím si, že středočeská krajská koalice by také neměla začínat tím, že chybějící peníze v rozpočtu získá zdražením veřejné dopravy.”
A dodala:
“Dostupná a funkční veřejná doprava je prospěšná nejen pro své uživatele, ale i pro ty, kteří se musí dopravovat individuálně. Pojďme se prvně raději podívat na to, kam jdou peníze z krajského rozpočtu, v jaké výši a jestli se někde neplýtvá. Vždyť kraj má skutečně nové vedení po dlouhých 12 letech, a tak je na místě se ptát, zda se krajské peníze vynakládají hospodárně.“
Martin Truhelka, který má v nedávno zřízené stínové krajské radě ČSSD na starost veřejnou dopravu, Neratovinám řekl:
“Rozpočtové škrty v oblasti veřejné dopravy považuji za nesprávný a nebezpečný krok, který přinese řadu potíží. Škrty ve veřejné dopravě ve svých důsledcích vedou ke zhoršení finanční situace lidí, omezení dopravní dostupnosti a poškození životního prostředí i ekonomiky. Přitom nejsou nutné. Jestliže byl kraj dosud schopný veřejnou dopravu financovat, proč by to najednou nemělo jít? Očekávaný výpadek příjmů krajského rozpočtu rozhodně není úměrný plánované míře zdražení.
A vyjadřuje obavy nad dalším vývojem v oblasti veřejné dopravy v našem kraji:
“Nejprve lidé pocítí ve svých peněženkách zdražení jízdného. To se nejcitelněji dotkne především lidí dojíždějících za prací, přičemž některým z nich se dojíždění může přestat vyplácet. Dražší cestování za prací pocítí i firmy, pro které bude obtížnější shánět pracovníky ve vzdálenějších lokalitách.
Poté co vyšší ceny odradí část cestujících, stanou se málo vytížené spoje snadným terčem pro rušení a lidem nezbyde nic jiného, než se přesunout do aut na přeplněné silnice a ve městech bojovat o nedostatková parkovací místa, což se negativně projeví jak v rozpočtu, tak na životním prostředí.”