Odboráři z pošťácké Federace výkonných zaměstnanců (FVZ) sbírali v pátek 5. dubna odpoledne podpisy na petici na podporu požadavků pracovníků České pošty, které mají vůči svému zaměstnavateli.
FVZ je nejmladší odborovou organizací působící na České poště. Její prezident Miroslav Prokop byl spolu se dvěma svými spolupracovnicemi přítomen petiční akci v Neratovicích.
FVZ založili současní i bývalí zaměstnanci České pošty, nespokojeni s prací tamní hlavní odborové organizace, Podnikového koordinačního odborového výboru České pošty (PKOV), kteří se dali dohromady prostřednictvím facebooku.
Odbory iniciovali petici, kterou chtějí poukázat na neproplácení přesčasů, šikanu a špatné pracovní podmínky, kterým pracovníci pošty čelí.
„Doručovatelé a balíkáři běžně dělají 10 a více hodin neplacených přesčasů týdně, zvětšují se doručovací obvody, narůstá papírování i pracovní zátěž, takže ve standardní pracovní době nelze vše stihnout,“ říká účastnice petiční akce a pokračuje: „Vedoucí pošt také často falšují záznamy o příchodech a odchodech, aby o práci přesčas neexistovaly záznamy.“
„Největším problémem ale je, že jsou zaměstnanci pošty nuceni nabízet rozličné nepoštovní produkty,“ dodává Miroslav Prokop. „Jedná se většinou o finanční produkty tzv. aliančních partnerů, zejména životní pojištění, ale také věci jako žvýkačky nebo ponožky. To nemá s poštovními službami nic společného.“
Zaměstnanci jsou pak penalizováni, pokud neuzavřou určitý počet smluv. Pokud se jim během tří měsíců nepodaří uzavřít žádnou smlouvu, dostanou tzv. vytýkací dopis s hrozbou propuštění.
„Prodejní trenér nám sedí za zády a kontroluje, zda a jakým způsobem každý zaměstnanec na přepážce nabídl klientovi všechny požadované produkty. Nabídky spotřebních úvěrů jsou pak vysloveně cíleny na sociálně slabé.“
Přetížení zaměstnanců pošty se samozřejmě projeví také na kvalitě služeb klientům České pošty. „Pošťákovi, který s 20kg batohem na zádech a 40 kg taškou RVHP musí obejít pět set domácností a roznést minimálně 40-60 rekomand, často nezbývá než místo doručení vhodit do schránky výzvu k vyzvednutí zásilky na poště.“
Klienti jsou na přepážkách obtěžováni a zdržováni množstvím nabídek, pro které si na poštu vůbec nepřišli. Na poštách se pak tvoří fronty. „Je také v zájmu zákazníků České pošty, kteří od ní očekávají kvalitní poštovní služby, podpořit naši petici,“ říká prezident FVZ Prokop.
Petice je organizována především přes internet, kde si může každý stáhnout a pak zaslat na adresu FVZ. Kromě toho se pořádají petiční akce před pobočkami pošty.
S těmi pomáhají přátelé a rodinní příslušníci odborářů, protože každý zaměstnanec ČP, který se přihlásí k této akci či k FVZ, by byl propuštěn. „V tom jsme se inspirovali metodami amerických odborářů, kteří pomáhají místním komunitám a naopak místní komunity podporují jejich akce,“ vysvětluje Miroslav Prokop.