V sobotu 3. května projel Neratovicemi parní vlak tažený lokomotivou „Ušatá“. Ve vlaku byl kromě historických osobních vozů zařazen také salonní vůz Františka Ferdinanda d’Este ze sbírek Národního technického muzea.
Parní vlak vyjížděl z Prahy-Braníka v 7:30 přes Neratovice, odkud si to v 9:02 namířil do Brandýsa nad Labem, kde se konaly tradiční slavnosti.
Z Brandýsa nad Labem pak v 10:30 vyrazil na vyhlídkovou jízdu přes Neratovice do Mělníka a zpět.
Parní lokomotiva „Ušatá“ těsně před zahájením nahradila parní lokomotivu „Šlechtična“, která měla jet původně.
Přezdívku Ušatá získala díky tomu, že má v přední části namontovány svislé plechy na usměrňování kouře zvané uši.
Vztah železničářů a nadšenců k těmto obdivuhodným strojům dokládá i to, že strohá oficiální pojmenování lokomotiv z písmen a číslic nahradili často poetickými přezdívkami. Šlechtična, Albatros, Kremák, Kafemlejnek, Mikádo, Papoušek, Štokr a další se dostávají do povědomí dalších generací.
Ušatá vyjela z bran závodu ČKD 4. 12. 1935 a byla dodána do výtopny Chomutov, kde vydržela do konce války.
Pak postupně byla využívána v Praze na Smíchově, vystřídala výtopny Trutnov, Nymburk, Havlíčkův Brod a Kolín, než byla v roce 1979 v Nymburce zrušena. Po té údajně sloužila jako vytápěcí kotel.
Koncem 80. let v podstatě už jako vrak čekala ve Všetatech na rozřezání. Odtud byla v roce 1987 převezena do Jaroměřské výtopny, kde místní a královéhradečtí železniční nadšenci začali pracovat na její záchraně.
Ta byla úspěšně dovršena po necelých pěti letech. Lokomotiva 464 byla primárně určena k vedení rychlíků a spěšných vlaků po směrově a sklonově náročnějších tratích s maximálním povoleným tlakem 14 tun na nápravu a oblouky o minimálním poloměru 150 metrů.
Kouzlem parní lokomotivy jako doslova živého historického stroje se mohou těšit lidé i dnes, právě díky nadšencům, kteří věnují stovky hodin svého volného času na nesnadnou péči, kterou parní lokomotiva vyžaduje.
Jejich spolky a kluby shánějí peníze, aby ji opravili a uvedli do původního stavu, čistí pro ni kilometry zarostlých kolejí na odepsaných tratích.
Dokázali tak soustředit a restaurovat nesmírné bohatství historických vozidel, technik a zařízení, které dokazují zručnost a dovednost minulých generací.
Minulou sobotu v Neratovicích ti, kdo se chodí na historické vlaky a lokomotivy dívat, fotografovat a filmovat, postávali na nádraží či v zákrutech tratě a vyhlíželi kouř, aby spatřili, jak se ten historický stroj pohnul, zasyčel párou, zavoněl kouřem a horkým olejem.